Zander.Land

Allt – Och Ingenting!

GÖR DET NU-metoden – så mår du bättre!!

Posted on | januari 20, 2011 | 1 Comment

Jag är väl precis som många andra ibland både tankspridd, tidsoptimist och börjar med det lätta istället för det svåra. Innan jul gick jag en kurs i personlig effektivitet och där lärde jag mig en metod som heter ”GÖR DET NU-metoden”. Nedan är en förenklad version av denna, jobba gärna efter den så ska du få se att det händer grejor. 😉

8 olika viktiga sätt för INTE skjuta upp saker och ting…

1. Ta i papperet EN gång!
Skapa inte flera ”Att-Göra högar” på skrivbordet, inte heller prioriterade högar. Detta innebär att du både måste och läser alla dokument mer än EN gång, vilket är onödigt med tid! Även om du tror att du prioriterar medan du läser! Agera med en gång när du väl läser det!

2. Öka din koncentration!
Prioritering är nödvändigt!! Självklart kan prioritering vara viktigt för att du ska få kontroll över ditt arbete. Men prioritering kan oxå vara den bästa ursäkten för att INTE göra någonting. ”Saker bör göras eller inte göras och låt inte tankar skena iväg”. Ta bort de där minsta surdegarna genom att sätta just dem på en lista och avsätt tid för att beta av den, eller tar bort dem om de inte ska vara ett problem! Lägg max 10% (4h) av din arbetstid per vecka på sådant som du egentligen inte bör göra men som du kanske har ett intresse av!

3. Lös problemen medan de är små!
När du ser och hör varningssignaler – AGERA!! Ju fortare du agerar vid ett problem, desto lättare löser du det, både psykiskt, tids- och resursmässigt sett! ”Murphys lag: Om någonting kan gå galet, så går det det” – Fortsättning ”Om 10 saker kan gå galet, räkna med att den som kan orsaka mest problem gör det”. Gör till en vana att ta itu med problem direkt när de uppstår!!

4. Minska antalet avbrott!
Alltför ofta är det avbrott man beklagar sig över ett resultat av att man inte har gjort en sak med en gång! Därav följer inte bara att har kvar att göra själva arbetet, utan även hantera de personer mm som är beroende av att arbetet blir gjort, vilket tar ännu mer tid!! Se till att få rykte om dig att göra saker och ting i tid så minskar du avbrotten ännu mer. Om du vill undvika avbrott, gör de uppgifter som hänger ihop med dem!!

5. Ta hand om eftersläpande arbetsuppgifter!
Har du ständig stor arbetsbörda med saker som släpar efter? Tänk på att dessa i sig skapar mer arbete och onödiga tankar. 5 tips på hur du hanterar dem:
– Identifiera de eftersläpande arbetsuppgifterna
– Prioritera vilka du behöver ta itu med först
– Avsätt tid varje dag för att åtgärda och slutföra en av uppgifterna
– Identifiera orsaken till att en uppgift släpat efter
– Hitta sätt att förhindra att denna eftersläpning upprepas ytterligare

6. Börja agera med blicken riktad framåt istället för bakåt!
Har du för många saker ogjorda så fördunklas din ”blick” då du fokuserar på det du borde gjort och hur du kunde gjort det – på så vis kan du inte rikta din blick framåt med full kraft. ”Tänk dig att köra bil och bara blicka bakåt eller springa ett lopp där startlinjen är nuet och mållinjen framtiden. Startar du då från dåtid istället för nutid måste du springa den sträckan oxå bara för att komma till startlinjen! Du får oxå mycket svårare att planera!

7. ”Värst-först filosofi”!
Se till att inte vara rädd för att utföra det värsta först mha ”Gör det nu metoden!” Tänk på Mark Twain: ”Om du måste svälja två grodor, svälj den största först och titta inte för länge på den!” Att slutföra det värsta först ger dessutom ditt självförtroende en bra kick!!

8. Trivs bättre med dig själv!
Genom att aktivt arbeta med de 7 punkterna ovan kommer du att må bättre, kunna fokusera mera, tänka mindre negativa tankar (som en följd av att du gjort allt det som du indirekt undviket), uppleva mer kontroll och känna att du kan producera mer!

Metoder för underlätta beslutsfattande:
Geroge C Pattons teknik: Om man har en plan som man är säker på till 80%, ska denna verkställas med kraft!
Benjamin Franklin: Ta ett papper och vik det på mitten. På ena sidan skriver du alla skäl för att fatta ett beslut – på andra sidan skriver du ner alla skäl som talar emot. Jämför dessa sen och ta beslut!

”Även om man fattar felaktiga beslut är det många som lyckas förverkliga den avsikt de hade med beslutet. Just att fatta ett beslut är kanske viktigare än att det aktuella beslutet blir korrekt och har större effekt på utfallet. Var beslutsam och handlingskraftig, och du tar dig fram i ditt arbete och din tillvaro!!”

Comments

One Response to “GÖR DET NU-metoden – så mår du bättre!!”

  1. nursing schools
    januari 24th, 2011 @ 9:52 e m

    Useful blog website, keep me personally through searching it, I am seriously interested to find out another recommendation of it.

Leave a Reply





  • Espresso

  • Brunnslock

  • Om

    Sebastian, ursprungligen från Skåne men jobbat i Stockholm sedan 2001. Arbetar för närvarande som enhetschef vid centrala IT-avdelningen på Karolinska Institutet.

  • Etiketter

  • Arkiv